Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Tak jsme se opět dočkali a v roce 2022 opouští Restaurátorskou dílnu na FS, VŠB-TU Ostrava třetí zrestaurovaný motocykl, kterým je Indian Scout 37, vyrobený v roce 1927. Indian je po dvou motocyklech domácí značky Jawa prvním motocyklem vyrobeným v zahraničí.

Motocykly Indian Scout, patrně jako nejúspěšnější model značky, byly podle historických pramenů vyráběny v různých modifikacích společností Indian Motorcycle International, LLC od roku 1920 až do roku 1949, tedy dlouhých 30 let. Svou dobrou pověst si získaly zejména použitím řady inovativních a na svou dobu u jiných značek neznámých technologií (např. použití ozubených kol u primárního převodu) a designem motocyklu, stejně jako vysokou spolehlivostí a dlouhou životností.

Restaurovaný motocykl s označením Scout 37, kdy číslo 37 odpovídá objemu motoru 37 kubických palců, patří do období výroby prvních Scoutů v letech 1920 až 1927. Koncepčně jde o vzduchem chlazený čtyřtaktní motor s válci do V, který je spojený s třístupňovou převodovkou. Výraznými znaky, mimo dvojitého trubkového rámu s palivovou nádrží v jeho horní části, byly také kožené sólo sedadlo odpružené vespod pružinami a zadní nosič zavazadel.

Jak je z fotografií před zahájením prací patrné, motocykl se dostal do Restaurátorské dílny ve velmi špatném technickém stavu a bez řady chybějících dílů, jinými slovy byl zcela nepojízdný. Také po stránce povrchových úprav motocykl nesl stopy velmi necitlivých zásahů původních majitelů, kdy bylo dokonce těžké odhadovat počet vrstev laku. Naštěstí během dlouhé roční práce zafungovaly nejen pověstné „zlaté české ručičky“ zaměstnanců Restaurátorské dílny a studentů Katedry konstruování, ale také zkušenosti laboratoře Národního technického muzea (kontrola vrstev laků) či odbornost kolegů na FS VŠB-TUO v oblasti reverzního inženýrství a 3D tisku. Díky přispění všech je výsledek mravenčí práce více než uspokojivý a motocykl Indian Scout 37 je v tuto chvíli plně funkční. A je patrně zbytečné připomínat, že také v tomto případě bylo postupováno v plném souladu s požadavky Turínské charty.

Indian Scout 37 (1927) - před restaurováním
Indian Scout 37 (1927) - po zrestaurování

Technické parametry motocyklu:

Výroba 1920 - 1928
Motor čtyřdobý dvouválec do V, rozvod SV
596 cm3 (ø 70 x 78 mm; vrtání x zdvih)
Výkon 9,0 kW (13 k) při 3 500 min-1
Spojka vícelamelová v olejové lázni
Převod primární - ozubenými koly se šikmými zuby
sekundární - válečkovým řetězem
Převodovka třístupňová
Řazení ruční, pákou na pravé straně
Rám trubkový, dvojitý, uzavřený
Rozměry délka - 2 160 mm
šířka - 900 mm
výška - 1010 mm
rozvor - 1 450 mm
světlá výška - 150 mm
výška sedla - 780 mm
Hmotnost 168 kg
Maximální rychlost 90 km·h-1
Spotřeba paliva 5,00 l na 100 km