Výrobcem motocyklu AJS 500 OHV byla firma A. J. STEVENS & Co. Ltd., sídlící v anglickém Wolverhamptonu. Za zkratkou A.J.S. se skrývají iniciály jména zakladatele firmy, Alberta Johna Stevense, který začal s výrobou motorů již v r. 1898. Svoji prestiž si značka v motocyklovém světě vydobyla nejen velmi kvalitním dílenským zpracováním a uplatněním řady zajímavých konstrukčních prvků, ale také ziskem mnoha významných sportovních úspěchů. V roce 1929 se však firma dostala do velkých finančních problémů, které se pokusila vyřešit modernizací všech svých modelů.
Modernizace se samozřejmě dotkla také modelu AJS 500 OHV. Model z roku 1929 se sice nedočkal změny rámu, ale dostal novou (sedlovou) nádrž, přední vidlice byla nově nosníkového typu s odpružením centrální pružinou před hlavovým složením, nově byl využit systém mazání se suchou klikovou skříní, nádržka na olej se přestěhovala pod sedlo, atd. V rámci probíhající modernizace se model AJS 500 OHV dokonce prodával ve dvou verzích s různými výfukovými systémy - v původním provedení „big port“ s jedním výfukem a „twin port“ se dvěma výfukovými otvory a dvěma výfuky.
Tento konkrétní motocykl se do Restaurátorské dílny FS VŠB-TUO přesunul ze sbírky Moravskoslezského kraje v roce 2024 v nepojízdném stavu. V době hodnocení původního stavu na motocyklu chyběly nejen některé části potřebné k řízení stroje, ale také řada dalších drobných dílů (zadní část krytu řetězu, držák baterie, apod.). Problém představoval dále fakt, že motocykl neměl kompletní elektroinstalaci. Lakování bylo určeno jako původní, ale vlivem provozu místy opravované, v minulosti byly prokazatelně provedeny také úpravy podvozku. Dlouhá roční práce tak byla vyplněna snahou o získání chybějících originálních dílů, hledáním možností výroby těch již nedostupných a výslednou kompletací a uvedením motocyklu do provozu. Z důvodů zachování homogenity celého stroje byly chybějící díly nově nejen vyrobené a nalakované, ale následně také „ostaršené“.
Je potěšitelné konstatovat, že do sbírky Moravskoslezského kraje se po roce stráveném v Restaurátorské dílně FS VŠB-TUO vrací kompletní motocykl v plně pojízdném stavu. Jeho funkčnost byla ověřena jízdní zkouškou v uzavřeném areálu kampusu VŠB-TUO v červnu 2025.