Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Jawa 500 OHV se v roce 1929 stala vůbec prvním motocyklem nové firmy Jawa, kterou založil známý český podnikatel Ing. František Janeček. Při rozjezdu nové firmy si byl dobře vědom faktu, že vývoj úplně nového motocyklu by byl příliš zdlouhavý. Využil proto aktuální situace na trhu a od německé firmy Wanderer zakoupil nejen licenci na výrobu motocyklu Wanderer 500, ale také kompletní dokumentaci k modelům a kompletní výrobní zařízení. Snad z úcty byl název nové firmy Jawa odvozen ze spojení jmen Janeček a Wanderer.

V roce 1929, tedy v roce uvedení na trh, představovala Jawa 500 OHV luxusní motocykl, který měl také řadu zajímavých technických řešení. Na první pohled zaujme např. způsob pohonu zadního kola, řešený pomocí hnací hřídele doplněné vnější čelisťovou brzdou v místě výstupu z pohonné jednotky, nebo přední vidlice s tlačným kyvným ramenem a odpružením listovým perem. Nejen tato řešení však představovala složitou výrobou a ve své době vysokou cenu motocyklu. To generovalo obchodně poměrně úzký okruh zákazníků, a proto bylo v letech 1929 - 1931 vyrobeno jen něco málo přes tisíc kusů. A právě to je důvod, proč je motocykl pro sběratele dnes tak zajímavý.

Odborníci i externí spolupracovníci Restaurátorské dílny nad strojem strávili mnoho hodin práce, kdy bylo potřeba zejména doplnit chybějící součásti a uvést motocykl znovu do provozuschopného stavu, což se opravdu povedlo. Úžasnou ukázkou práce zlatých českých ručiček je například výroba předního blatníku.

A co říci k celkovému výsledku. Motocykl se už před zahájením prací po dříve nedokončené neodborné renovaci panem Rybičkou a jeho spolupracovníky na první pohled tvářil jako „nový“ se super lakováním. Ale právě tyto práce znamenaly v případě lakování a řady dalších drobných detailů výrazný odklon od dobové specifikace a bylo otázkou, jak s touto skutečností pracovat. Nakonec bylo rozhodnuto pohledový stav motocyklu neměnit a zachovat tak jeho historickou linku včetně dřívějších neodborných zásahů. Z pohledu zásad Turínské charty a snad také s úctou k panu Rybičkovi nám to přišlo jako vhodnější řešení, než vrátit motocykl do podoby nového stroje, ale bez historie. A s tím také souvisí závěrečné upozornění pro sběratele a restaurátory - motocykl neodpovídá plně dobové specifikaci a není vhodné se jeho vzhledem řídit při restaurování Jawy 500 OHV „Rumpál“.

Jawa 500 OHV (1929) - před restaurováním
Jawa 500 OHV (1929) - po restaurování

Technické parametry motocyklu:

Výroba 1929 – 1933
Motor zážehový čtyřtaktní vzduchem chlazený jednoválec
498,7 cm3 (ø 84 x 90 mm; vrtání x zdvih)
Výkon 13,2 kW (18 k) při 4 250 min-1
Spojka třecí lamelová
Převod primární - společná hřídel
sekundární - hřídel
Převodovka třístupňová v bloku s motorem
Řazení ruční pravostranné vycházející přímo z převodovky
Rám lisovaný z ocelového plechu
Rozměry délka - 2 100 mm
šířka - 880 mm
výška - 1 000 mm
rozvor - 1 360 mm
světlá výška - 124 mm
výška sedla - 720 mm
Hmotnost 175 kg
Maximální rychlost 95 - 100 km·h-1
Spotřeba paliva 5,0 - 6,0 l na 100 km
Pořizovací cena 12 000 - 17 000 Kč (v letech 1929 - 1931)

Více fotografií motocyklu v Galerii zde: Jawa 500 OHV - 1931

msk-logo

logo-fiva logo-akhv logo-ecorra logo-idea-hub