Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Druhým motocyklem, který prošel Restaurátorskou dílnou na FS, VŠB-TU Ostrava, se stala Jawa 350 SV. Ta měla ve své době navázat na úspěchy lidové Jawy 175 a současně vyplnit mezeru na trhu vůči nákladné Jawě 500. Vývoj motocyklu započal již v roce 1931 a nový vlastní motor byl již od počátku konstruován tak, aby rozvod SV mohl být časem nahrazen rozvodem OHV. V letech 1934 až 1936 bylo vyrobeno celkem 2 004 kusů motocyklů v provedení Jawa 350 SV.

Úvodní prohlídky motocyklu, které měly určit směr a rozsah prací, potvrdily nejen jeho špatný technický stav, ale také vizuální nesoulad se stroji dané doby. V době převzetí na dílnu byl motocykl nepojízdný a navíc s patrnými znaky neodborně provedených oprav. Dalším problémem byl nástřik mnoha částí motocyklu do černého odstínu. Také v tomto případě bylo s přihlédnutím k faktu, že bude motocykl zařazen mezi exponáty Muzea nákladních automobilů Tatra Kopřivnice, rozhodnuto o jeho restaurování dle zásad Turínské charty.

Nad motocyklem strávili odborníci Restaurátorské dílny i externí spolupracovníci přibližně šest set hodin práce. Odměnou pro všechny je provozuschopný stroj s odpovídajícím dobovým vzhledem zaručujícím vysokou historickou hodnotu. A právě restaurování poškozené, neodborně upravené a barevně znehodnocené karoserie se stalo nejnáročnější prací, kdy bylo nutné šetrně odstranit vrstvy černého laku a na původním lakování provést retuše poškozených částí, včetně zachování detailů, např. v podobě linek.

Jawa 350SV (1934) - před restaurováním
Jawa 350SV (1934) - po zrestaurování

Technické parametry motocyklu:

Výroba 1934 – 1936
Motor stojatý vzduchem chlazený jednoválec
346 cm3 (ø 70 x 90 mm; vrtání x zdvih)
Výkon 8,8 kW (12 k) při 4 250 min-1
Spojka kotoučová vícelamelová třecí
Převod primární - válečkovým řetězem
sekundární - válečkovým řetězem
Převodovka čtyřstupňová dvouhřídelová
Řazení řazení ruční pákou vycházející přímo z převodovky vpravo; možné také nožní řazení
Rám dvojitý lisovaný z ocelového plechu
Rozměry délka - 2 050 mm
šířka - 740 mm
výška - 990 mm
rozvor - 1 320 mm
světlá výška - 140 mm
výška sedla - 660 mm
Hmotnost 125 kg
Maximální rychlost 100 km·h-1
Spotřeba paliva 3,25 l na 100 km
Pořizovací cena 6 950 Kč (v roce 1934)

msk-logo

logo-fiva logo-akhv logo-ecorra logo-idea-hub