Další rok prací v Restaurátorské dílně na FS, VŠB-TUO se nesl ve znamení návratu do našich domácích luhů a hájů. Čtvrtým modelem, na kterém se v dílně pracovalo, byl lidový motocykl z produkce České Zbrojovky, národního podniku, ve Strakonicích, konkrétně model ČZ 150c z roku 1950. Někdo možná může namítnout, že se nejedná o nic vzácného, protože těchto motocyklů bylo v letech 1950 - 1953 vyrobeno více než 100 000 kusů, ale není tomu tak a svou pozornost si rozhodně zaslouží. Motocykl se ve své době vyráběl ve dvou provedeních, označovaných jako ČZ 125/150 c, tedy v objemových třídách 125 cm3 a 150 cm3. Samotná Zbrojovka na svém dobovém plakátu prezentovala motocykly jako „NEJLEPŠÍ LEHKÉ DVOUTAKTY SVĚTA vzbuzující úctu silnějších kubatur“. U typu ČZ 150 navíc uváděla, že je vhodný pro jízdu v tandemu.
Motocykl, který se dostal do Restaurátorské dílny na FS, VŠB-TUO, lze časově zařadit do první vyráběné série roku 1950, což dokládá zadní neodpružené kolo, protože modely dalších sérií již byly vzadu vybaveny teleskopy z produkce značky JAWA, které se využívaly u známého „Péráku“.
Nebylo již prakticky žádným překvapení, že také tento motocykl se ze sbírky Moravskoslezského kraje dostal do Restaurátorské dílny v nepojízdném stavu, s řadou menších či větších úprav a provozních šrámů po předchozích majitelích. Vzpomeňme alespoň jiný přepínač světel, jiný palivový kohout, upravený zadní blatník nebo úplně chybějící blatník přední.
Po nutných kontrolách, vyhodnocení výchozího stavu, stanovení cílů a shromáždění dobových dokumentů mohla konečně začít etapa mravenčí restaurátorské práce. Motocykl byl kompletně rozebrán a všechny nefunkční, značně opotřebené či zcela chybějící díly byly postupně opraveny (výbrus válce, repase předních tlumičů, …) nebo nahrazeny (ložiska, gufera, lamely spojky, přední blatník, …). Výsledkem práce je motocykl, který úspěšně prošel jízdními zkouškami a který si plně zachovává vzhled léta používaného stroje.