Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Prvním historickým motocyklem v garáži Restaurátorské dílny, resp. vlastněným Katedrou konstruování, se stal cestovní motocykl BMW R62 o objemu 750 ccm z roku 1929. Motocykl, který je vlastně prvním z celé řady stále úspěšných velkých cestovních BMW, byl vyráběn letech 1928 a 1929 a skutečnost, že bylo vyrobeno pouhých 4 355 kusů, ho řadí mezi vůbec nejvzácnější stroje značky BMW.

Základem motocyklu je u BMW poslední použitá generace celosvařovaného rámů z ohýbaných trubek, motor o objemu 750 ccm a výkonu 13 kW (18 koní), třístupňová manuální převodovka a přenos síly z převodovky na zadní kolo hnací hřídelí - kardanem. Zajímavostí tohoto motocyklu je plochá nádrž, která odkazuje na první motocykly z roku 1923 a jejich dodnes ceněný úsporný a elegantní design bez nadměrného zdobení, a také fakt, že byla u BMW R62 poprvé použita převodovka naplněná olejem (nikoli mazaná tukem).

Motocykl využívá na svou dobu řadu nestandardních technických řešení, mimo jiné je např. vybaven plně elektrickým osvětlením Bosch, která dokládají nejen um tehdejších konstruktérů značky, ale především také snahu vedení BMW přinášet na trh téměř každý rok inovativní nové modely.

Je nutné zdůraznit, že motocykl, představený Restaurátorskou dílnou veřejnosti v květnu 2022 po splnění řady administrativních procedur a nutné údržby, je plně provozuschopný a je připraven plnit své úkoly v rámci prezentací Katedry konstruování a Restaurátorské dílny na Fakultě strojní, Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava.

BMW R62 (1929)
BMW R62 (1929)

Technické parametry motocyklu:

Výroba 1928 – 1929
Motor dvouválcový čtyřtaktní motor, typ boxer, ovládání ventilů SV
745 cm3 (ø 83 x 68 mm; vrtání x zdvih)
Výkon 13,0 kW (18 k) při 3 400 min-1
Spojka jednokotoučová suchá v setrvačníku klikového hřídele
Převod koncový pohon - hřídelový zadního kola
Převodovka třístupňová manuální s hnací hřídelí na pravé straně
Řazení řazení ruční pravostranné; páka na převodovce
Rám trubkový rám bez odpružení zadních kol
Rozměry délka - 2 100 mm
šířka - 800 mm
výška - 950 mm
rozvor - 1 400 mm
výška sedla - 720 mm
Hmotnost 155 kg
Maximální rychlost 115 km·h-1
Objem nádrže 12,5 l
Pořizovací cena 1 650 říšských marek (v roce 1929 v Německu průměrný roční plat)

msk-logo

logo-fiva logo-akhv logo-ecorra logo-idea-hub